Training "IK LEER ANDERS"

Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat  het me ervaren en ik zal het mij eigen maken. Confucius.

In het onderwijs wordt er veelal talig lesgegeven in woorden en in stapjes, dus op een auditief/volg-ordelijke manier. Echter een aantal kinderen - jij misschien ook?-  leren op een andere visuele manier: door (het geheel) te zien. Men noemt ze Beelddenkers.(zie subonderdeel Hoogsensitviteit /Beelddenken)  Hierdoor sluit het onderwijs voor deze groep kinderen- en waarschijnlijk voor jou ook- niet goed aan en wordt lesstof niet altijd begrepen en/of onthouden. Herken je dat jij dat ook lastig vindt?                      

Leerprocessen kunnen dan moeizaam verlopen, waardoor ze benodigde basisvaardigheden niet vlot en goed onder de knie krijgen. Extra hulp thuis en op school helpen dan mogelijk onvoldoende, omdat de hulp niet passend is. Dit omdat ze dan meer informatie op dezelfde ‘foute’ wijze krijgen aangeboden. Echter door de informatie te vertalen naar woordbeelden, kan deze groep kinderen zich de lesstof wel eigen maken. 

Tijdens de praktische training ‘ik leer anders’ leer je om deze leertechniek zelf toe te (gaan) passen.

De training “ik leer Anders” is geschikt voor leerlingen in het basisonderwijs met en zonder uiteenlopende diagnoses zoals: Dyslexie (leesproblemen), Dyscalculie (rekenproblemen), Autisme, ADD/ADHD, Hoogbegaafdheid, Hoogsensitiviteit.(ze zijn allemaal beelddenker)

Tijdens de training 'Ik leer anders' leer jezelf de lesstof te vertalen naar woordbeelden, zodat het wel binnen je informatiesysteem past. Deze techniek leer je binnen vier/zes trainingen.

We beginnen in de eerste sessie met het opruimen van het hoofd via het duidelijk indelen van woordplaatjes in denkbeeldige kasten, bv een rekenkast en een taalkast enz. Hiermee krijg je grip op het opslaan, verwerken en onthouden van de aangeboden leerstof en kun je bij toetsing de informatie makkelijk vinden in het geheugen. Ook worden er kasten gemaakt voor fijne dingen en vervelende dingen.. Dit geeft ook rust in het hoofd.

Ik leer je hoe je informatie (alfabet, woordjes) geordend op kan slaan middels visualiseren. Je maakt dan een plaatje van het totale woord in je hoofd bv “huis” en plaatst dit in een denkbeeldige kast. Daardoor vind je de informatie weer makkelijk terug. Tijdens en na de eerste sessie wordt al duidelijk of deze methode werkt.

In de overige sessies werken we aan de gebieden die moeizaam gaan.

• taal (alfabet, woordpakketten, spelling)
• lezen (lege woorden, lezen wat er staat)
• rekenen (draaicijfers, sommen automatiseren, tafels, delen)
• klokkijken (analoog en desgewenst digitaal).                                                                   *Top-down leren.Vanuit het geheel gaan we naar de verschillende onderelen.                                             

We gebruiken hiervoor het praktisch werkboek van de methode. Binnen 6 sessies wordt de basis aan geleerd en daarna kun je thuis zelfstandig aan de slag middels de woordpakketten in de Online Trainer-die in de prijs is inbegrepen.   

Naast de basistraining zijn de technieken ook te gebruiken bij spelling, boekbesprekingen, werkstukken, topografie, geschiedenis, breuken en vreemde talen. 

 Talen leren in het middelbaar onderwijs met ‘Ik leer anders’

Niet iedereen merkt op de basisschool al dat hij/zij een beelddenker is. Soms blijk je op het middelbare onderwijs moeite te hebben met talen. Spelling in het Engels, Frans of Duits lukt maar niet. ‘Ik leer anders’ kan daar ook een grote hulp bij zijn. Doordat je weet hoe je de informatie op moet slaan, blijft het wél plakken. In een losse sessie leer ik je de techniek. We spreken dan vooraf af met welke taal je wilt beginnen.

Ook middelbare scholieren kunnen oefenen met de Online Trainer (andere taal) - kosten 10 euro per jaar.  Vooral leerlingen van het voortgezet onderwijs vinden dat een fijne manier omdat je dan niet altijd iemand nodig hebt om de woorden in je hoofd te helpen zetten.

Op www.ikleeranders.nl zie je een demo en kan je een verhelderend filmpje zien en lees je aanvullende informatie over de methode.

Ik Ben...... erkend "gecertificeerd coach". 

Een andere manier om de leerprestaties te verbeteren is Braingym. Het kan apart worden ingezet, maar ook als aanvulling op bovenstaande training. Zie het subonderdeel Braingym. Wanneer het kind veel piekert en zich zorgen maakt is de methode EFT een prima aanvulling. Zie subonderdeel EFT.

 

                                                Het "IK" (ook van jouw kind) staat niet op zichzelf, maar wordt mede gevormd en ervaren door de wisselwerking met iedereen en Alles om ons heen.