Algemeen

Heeft je kind leerproblemen, dan kan ik hem/haar verder helpen. (zie ook onderdeel Beelddenken).

IK Ben:

van oorsprong "gediplomeerd" kleuterleidster en tevens "gediplomeerd" Leerkracht met ruim 20 jaar ervaring binnen alle groepen van het basisionderwijs.                                                                                                       Coach "Ik leer Anders.                                                                               "Gecertificeerd" m.b.t. Onderwijs/leerproblemen op het gebied van: Hoogbegaafdheid,  Dyscalculie, Dyslectie,  Autisme, Werken met Executieve funties ( zie onderstaande)- waarvoor ik onder andere de training "Onvergetelijk"(een geheugentraining) gebruik -en VVE ; een vroeg voorschools programma voor kinderen met taalachterstand.

Ik ben dus in staat op verlerlei manieren kinderen te begeleiden bij Leerproblemen. De aangeboden trainingen kunnen apart worden gevolgd, maar ook worden geintegreerd binnen bijles/huiswerkbegeleiding, al dan niet aangevuld met oefeningen vanuit Braingym, EFT, Faalangst/weerbaarheid (zie sub-onderdelen) en oefeningen vanuit Mindfulness.                                              

Dit maakt mijn bijles/huiswerkbegeleiding uniek. 

 Executieve functies:

  • Inhibitie helpt je je impulsen van binnenuit en prikkels van buitenaf te remmen, waardoor je eerst kunt nadenken, voordat je doet.
  • Het werkgeheugen helpt je om informatie vast te houden en te bewerken bij het uitvoeren van taken. Daarnaast gebruik je het om eerder geleerde kennis, vaardigheden, ervaringen of probleemoplossingsstrategieën toe te passen in een actuele of toekomstige situatie.
  • Planning en organisatie zijn de vaardigheden die je helpen om een plan van aanpak te maken en daadwerkelijk uit te voeren.(vol te houden)
  • Taakinitiatie helpt je om op tijd en op een efficiënte manier een taak te beginnen en om in te schatten hoeveel tijd je hebt, hoe je die kunt indelen en hoe we ons aan tijdslimieten kunnen houden. Het besef dat tijd belangrijk is. Ook het zelfstandig bedenken van ideeën, strategieën, antwoorden en oplossingen valt hieronder.
  • Emotieregulatie helpt je om op een goede manier met emoties om te gaan, zodat je doelen kunt realiseren, taken kunt voltooien of gedrag kunt controleren en sturen.
  • Flexibiliteit helpt je om soepel om te gaan met veranderingen, te schakelen tussen activiteiten en waar nodig je gedrag en gedachten aan te passen aan de nieuwe omstandigheden.
  • Metacognitie en zelfmonitoring helpen je om een stapje terug te doen in de situatie om het proces te evalueren en er lering uit te trekken voor een volgende keer.

Het werken aan deze functies loopt als een rode draad binnen mijn Onderwijs/Leer Begeleiding. 

                                                Het "IK" (ook van jouw kind) staat niet op zichzelf, maar wordt mede gevormd en ervaren door de wisselwerking met iedereen en Alles om ons heen.