Werken met het Innerlijk Kind/Sub-persoonlijkheden

            via individuele coaching

Ieder van ons draagt een innerlijk kind in zich, waarin alle gebeurtenissen met bijbehorende gevoelens zijn opgeslagen, die je als kind hebt ervaren; gevoelens van verdriet, boosheid, schaamte, teleurstelling, maar ook gevoelens van speelsheid, uitbundigheid, blijheid. We spreken van het innerlijk kind, maar in werkelijkheid dragen we vele innerlijke kinderen in ons mee, elk met hun eigen verhaal.  Zo kunnen bv een kermis of een circus weer het blijde kind in jezelf triggeren en een grote hond het bange kind. Veelal onbewust bepalen deze innerlijke kinderen nog veel van ons gedrag en gevoel in ons (jong)volwassen leven en kunnen ze tot problemen leiden. Bv Als je baas kritiek heeft op je werk, word je opeens weer dat bange of verdrietige kind van 8 jaar, met bijbehorende gedragingen. (Vaak treedt er een overlevingsmechanisme in werking bv je terugtrekken.-Zie onderstaande uitleg). Een of meerdere innerlijk kinderen nemen als het ware het stuur over.

Innerlijk Kind Werk is er dan ook op gericht, om deze innerlijke kinderen te leren kennen, er mee in dialoog te gaan, de bijbehorende gevoelens en overlevingsmechanismen te gaan herkennen, zodat je als (jong) volwassene meer adequaat kunt gaan ervaren en handelen vanuit je werkelijke leeftijd. Er ontstaat heling, het maakt je bewuster, vrijer en een completer mens.

Binnen de vele manieren, waarop je met het innerlijk kind kunt werken, maak ik gebruik van de "Innerlijke Kind Opstelling" en de "Voice Dialoque", beiden ingeleid door voorbereidende oefeningen/meditatie.

De Innerlijke Kind Opstelling.

Deze methode werkt met de drie innerlijke kinderen, die we (globaal) in ons dragen, namelijk een gezond kind/deel, (het magische kind) een traumadeel (het gekwetste kind) en een overlevingsdeel (het gemaskerde kind).

1. Het magische kind. Dit is speels, flexibel, vol levenslust. (Vertegenwoordigt het meest je ware/oorspronkelijke Ik) Dit kind is nieuwsgierig, wil leren, groeien en staat open voor nieuwe ervaringen. Het is ook intuïtief, wijs, want het wil graag het traumadeel (van gekwetse kind) oplossen- omdat het hierdoor geremd wordt- en veelal weet het ook precies wat het traumadeel nodig heeft.

2. Het gekwetste kind.  Ontstaan uit ervaringen, die je niet verwerkt hebt en waarvan de emoties veelal nog in je lichaam zijn opgeslagen. Het veroorzaakt ziekte en onbalans.

3. Het gemaskerde kind. Dit heeft maar een doel, namelijk het gekwetste kind te beschermen. Dit doet het door allerlei "overlevingsstrategieën /vastliggende patronen" in het leven te roepen, die je afleiden van het gekwetste kind, bv alles goed willen doen (de perfectionist), afleiding zoeken in werk (de workaholic) alles willen controleren (de controleur) overal kritiek op hebben (de criticus) maar blijven doorzeuren (de drammer) enz., enz. Men noemt ze ook wel "sub-persoonlijkheden", omdat ze deel maken van jouw persoonlijkheid.

Binnen een Innerlijk Kind opstelling worden het magische kind, het gekwetste kind en het gemaskerde kind opgesteld. Vanuit het wetend veld (zie subonderdelen Familie-Opstellingen/Systemisch Werk) en vanuit dialoog wordt duidelijk, hoe deze kinderen zich tot elkaar verhouden en kan er bewustwording, heling ontstaan. Veelal ontstaat zo’n opstelling vanuit een probleemsituatie, waar je aan wilt werken. Het probleem wordt dan ook opgesteld als 4e component. We maken hierbij gebruik van vloerankers. Je ervaart dan snel of het probleem gelinkt is aan een innerlijk kind en met behulp van de andere twee innerlijke kinderen ontstaat er inzicht, helderheid, waardoor je toekomstgericht meer vanuit je daadwerkelijke leeftijd gaat voelen/handelen.

Voice Dialoque.

Binnen Voice Dialoque gaan we uitgebreider op zoek naar de "sub-persoonlijkheden", (ontstaan vanuit je innerlijk kind (kinderen) die de kop opsteken en je veelal dus ook in jezelf herkent. Bv de drammer, de verleider, de charmeur, de perfectionist, de controleur, de clown enz.  Iedereen heeft wel een paar sub-persoonlijkheden, (automatische gedragingen-afweermechanismen) die bij regelmaat de kop opsteken in moeilijke, lastige situaties en het woord willen voeren. Maar daarnaast zijn er ook sub-persoonlijkheden, die we eigenlijk in onszelf verstoten hebben, maar die wel degelijk ons iets waardevols kunnen vertellen. Door te luisteren naar onze sub-persoonlijkheden en ze te onderzoeken op hun waarde, (bv het blije kind schenkt ons vreugde, maar de perfectionist verzwaart nogal eens ons leven) maken we onszelf krachtiger en krijgen we meer de regie over ons leven.   

                                                Het "IK" (ook van jouw kind) staat niet op zichzelf, maar wordt mede gevormd en ervaren door de wisselwerking met iedereen en Alles om ons heen.