Geheugentraining                        leerstrategieën

De training "Onvergetelijk" is erop gericht, om het geheugen te trainen en zich verschillende geheugenstrategieën eigen te maken. Het kind kan dan tevens ontdekken, welke strategie(ën) het beste bij hem passen

Het geheugen werkt met beeld, geluid, smaak, tast, geur, ruimtelijk inzicht, emotie, taal, en verbanden. Al deze verschillende facetten komen aan bod, waardoor het kind de stof beter kan onthouden.

Geheugenstrategieën:

Herhaling en inslijping. Wanneer het kind de te onthouden informatie een aantal keren herhaalt (door het meerdere keren aandachtig lezen of meerdere keren in het hoofd herhalen voor zichzelf) blijft de informatie beter ‘hangen’. Verbaliseren. Deze strategie is vooral goed te gebruiken voor auditief ingestelde kinderen. De te onthouden informatie wordt hardop voorgelezen per stukje .Nauwkeurig overschrijven. Door informatie op te schrijven, ben je er bewust mee bezig. Accentureren..Een belangrijk woord in elke zin accentueren. Op deze manier kan de hele tekst geleerd worden. Na afloop van de onderstreepoefening wordt de gehele tekst herhaald op basis van de onderstreepte woorden. Ordening en categorisering via schema’s. Materiaal in verband brengen met reeds bekend materiaal Wanneer een kind over een onderwerp al het een en ander weet, is het gemakkelijker over dit onderwerp iets bij te leren. De nieuwe informatie wordt dan gekoppeld aan het bekende materiaal. Associëren. Het kind associeert de nieuw te onthouden informatie met aanwezige kennis. Dit kan ook kennis zijn op een geheel ander gebied. Het gaat erom dat het kind zelf een verband ziet en uit zichzelf gaat associëren. Visualiseren. Deze strategie is vooral bruikbaar voor visueel ingestelde kinderen. Een kind kan meer vorm en betekenis geven aan te onthouden informatie door er een beeld bij te bedenken. Ezelsbruggetjes. Clusteren. Woorden of informatie bij elkaar zoeken, die op een of andere manier bij elkaar passen of bij elkaar horen.

De training bestaat uit 12 bijeenkomsten van ¾ uur, waarbij in de 1e bijeenkomst een voormeting wordt gedaan en in de laatste bijeenkomst een nameting. De training wordt aangevuld met Braingymoefeningen, oefeningen uit Mindfulness en sommige oefeningen uit: Ik leer Anders.

Via bepaalde Apps en oefeningen die u samen met uw kind kan doen, kan het kind ook thuis aan de slag

 

                                                Het "IK" (ook van jouw kind) staat niet op zichzelf, maar wordt mede gevormd en ervaren door de wisselwerking met iedereen en Alles om ons heen.