Kleuters/spelend leren

Als oorspronkelijk kleuterleidster weet ik uit ervaring maar al te goed, dat met name het huidig kleuteronderwijs veel vraagtekens oproept en ter discussie staat. In de tijd dat de kleuterschool nog bestond- ik heb het nog meegemaakt- mochten kleuters nog veel spelend leren, waarbij vooral het spelen centraal stond en als zinvol werd gezien. Toen de kleuterschool werd opgeheven werd er langzaam maar zeker steeds meer van kleuters geëist op leergebied en kwam het spelend leren of gewoon spelen steeds meer in de verdrukking. Inmiddels wordt wetenschappelijk aangetoond, dat dit niet de juiste weg is, zijn Cito-toetsen voor kleuters niet langer verplicht enz, enz.  Kortom het kleuteronderwijs is aan verandering onderhevig en het spelend leren wordt weer meer de norm.
Maar ondanks verandering valt nog steeds vrij goed in te schatten of het kind achterloopt op het gebied van woordenschat, taal (gecertificeerd m.b.t.VVE -een taalprogramma voor taalzwakke peuters/kleuters-) rekenontwikkeling, motoriek, concentratie en dergelijke. Anderzijds kan het kind ook een ontwikkelingsvoorsprong hebben en bv gaan onderpresteren, omdat het de leer/spelwerkjes en dergelijke te makkelijk/saai vindt. Ook kan het al kenmerken van dyslectie of dyscalculie vertonen, wat veelal in groep 4 pas officieel erkend wordt. Meerdere oorzaken -waarom het leren niet optimaal verloopt- kunnen ten grondslag liggen. Ook de ontwikkeling en/of "ervaringen" op sociaal/emotioneel/mentaal gebied kunnen hierbij een (grote)rol spelen.   
 
Wilt u hierin ondersteuning en begeleiding voor uw kind, dan kan dat via een aantal sessies van een uurtje "spelend leren". 
 
 

                                                Het "IK" (ook van jouw kind) staat niet op zichzelf, maar wordt mede gevormd en ervaren door de wisselwerking met iedereen en Alles om ons heen.