HSP in het dagelijks leven                             

Zie subonderdeel: Kenmerken van Hoog sensitiviteit.

Hoog sensitieve kinderen - ditzelfde kan natuurlijk ook voor volwassenen gelden- worden ook wel vaak Nieuwetijdskinderen genoemd. Ook ADHD kinderen, kinderen met ADD en PDD-NOS en autistische kinderen vallen onder de Nieuwetijdskinderen, dit omdat hun problematiek in de meeste gevallen dezelfde achtergrond heeft: een(enorm) grote gevoeligheid. Hierdoor raken ze snel overprikkeld. Ze worden dan ook vaak Hooggevoelig genoemd.

Hoe ze met die overprikkeling om gaan kan van kind tot kind verschillen, waardoor ook hun gedrag verschilt. Hierdoor valt het voor buitenstaanders vaak moeilijk te herkennen.

Sommige kinderen proberen zich tegen deze overdaad aan prikkels te beschermen, door zich op een bepaalde manier terug te trekken: ze zijn stil, teruggetrokken, lijken in zichzelf gekeerd, lijken weinig betrokken op hun omgeving, maken een verlegen, onzekere indruk, uiten zich weinig, zitten vaak stil in een hoekje weggekropen enz. Omdat men er vaak niet de vinger op krijgt gelegd, krijgen ze nogal eens onterecht het label: PDD-NOS- een ander woord voor iemand die autistische kenmerken vertoont.

Andere kinderen worden juist door alle overprikkeling druk, tot extreem druk. Plaats ze in een drukke omgeving en ze slaan op tilt. Ze verliezen zich als het ware in de buitenwereld en zijn het contact met zichzelf hierdoor een stuk kwijt geraakt. Regelmatig krijgen ze onterecht het label: ADHD.

Bovenstaande voorbeelden worden niet alleen veroorzaakt door drukke situaties, maar ook omdat ze als het ware als een spons de gevoelens (gedachten) van anderen opzuigen. Veelal voelen ze feilloos de sfeer ergens aan. Is er bv ergens een conflict, verbaal geweld, onderhuidse agressie, strijd, dan zal dit kind dit vaak in zijn gedrag laten zien. Vaak wordt het kind dan beoordeeld op zijn gedrag; hij is agressief, scheldt, kwetst anderen enz., echter het kind spiegelt slechts datgene dat het oppikt. Ze leven zich zo goed in m.b.t tot gevoelens van anderen dat ze er als het ware in opgaan. Het is voor hen dan ook (erg) moeilijk om te herkennen welke gevoelens echt van hunzelf zijn of welke gevoelens ze hebben opgepikt. Ditzelfde kan ook gelden voor gedachten. Een hoog sensitief kind voelt feilloos aan of mensen eerlijk zijn of dat er tegen hem gelogen wordt. Regelmatig zal een kind dan ook de woorden uitspreken, die jij net gedacht hebt.

Door hun gevoeligheid voor prikkels om hun heen zoals geluiden, kritiek, verdriet van anderen, de sfeer in een klas, of het geweld in de wereld raken ze soms overmand door hun emoties, zijn ze snel verdrietig of wisselen ze snel van stemming. Veelal piekeren ze vaak heel wat af.

Nadat ze als jong kind lang gedacht hebben, dat ieder kind ervaart wat zij ervaren, beginnen ze langzaam te ontdekken, dat ze anders zijn-dit is al een heel proces op zichzelf.. Vaak voelen ze zich dan ook anders dan anderen. Hierdoor kunnen ze onzeker worden, minderwaardigheidsgevoelens ontwikkelen of faalangst. Ook door de buitenwereld worden ze vaak als een buitenbeentje gezien, waardoor ze nogal eens worden gepest of buitengesloten. Hierdoor worden de minderwaardigheidsgevoelens of de faalangst nog eens versterkt.

Omdat tevens de meeste hoog sensitieve kinderen beelddenkers zijn (vaak ook nog dyslectisch) krijgen ze veelal ook problemen met de leerstof, omdat deze onvoldoende is afgestemd op beelddenkers. Dit zal hun gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen nog meer doen kelderen. Wanneer men dan ook nog van mening is dat het kind op onderwijsgebied zich onvoldoende inzet en het kind als lui en ongemotiveerd wordt betiteld, enz. dan is het beeld compleet. Los van het feit dat bij deze kinderen er meer dan normaal aan hun gevoel van eigenwaarde wordt getornd, worden ze regelmatig totaal verkeerd ingeschat, waardoor ze de wereld vaak als onrechtvaardig beschouwen en eenzaamheidsgevoelens ontwikkelen. Deze eenzaamheid wordt nog versterkt omdat ze vanuit de liefde/compassie naar anderen -waar ze veelal rijkelijk mee gezegend zijn- zich moeilijk kunnen verplaatsen in mensen, die deze gevoelens van nature minder aanvoelen.

Veel van deze kinderen zijn tevens (soms zelfs in hoge mate) helderziend, helder-voelend en helder-wetend.  Ze kunnen bv overleden mensen zien, aura’s zien, gedachten lezen enz.  Vaak krijgen ze de dingen die ze waarnemen niet verwerkt, met name omdat ze hun verhalen/ervaringen met weinig anderen kunnen delen. Ook hierbij lopen ze tegen onbegrip en/of ongeloof aan. Bij leeftijdgenootjes worden ze vaker uitgelachen.  Dit maakt hun eenzaamheid nog groter.  Door de vaak enge beelden die ze waarnemen voelen ze zich tevens vaak ook bang.

Bovengenoemde verklaart waarom veel hoog sensitieve kinderen last hebben van:

Faalangst, onzekerheid, minderwaardigheidsgevoelens, angst, buitengesloten worden, pesten, eenzaamheid, verdriet, piekeren, slaapproblemen, oververmoeidheid, lusteloosheid, gedrag/leerproblemen

 

                                                Het "IK" (ook van jouw kind) staat niet op zichzelf, maar wordt mede gevormd en ervaren door de wisselwerking met iedereen en Alles om ons heen.